Pozycjonowanie ma znaczenie
Posiadanie firmowej strony to jedno, potem trzeba jeszcze postarać się o to, aby była ona wysoko na liście w wyszukiwarce. Pozycjonowanie stron nie jest wcale takie proste, dlatego też właściciele firm decydują się wynająć do tego celu osoby, które się na tym znają. Często korzystają z pomocy freelancera – jak znaleźć odpowiedniego?
Pozycjonowanie strony – jak wybrać dobrego freelancera?
Po pierwsze – należy odrzucić tych, którzy dają najniższe stawki. Jeśli większość freelancerów wycenia coś na 300 zł, kilku na 500, a jeden czy dwóch na 100 zł, to możesz być pewien, że ci ostatni prawdopodobnie są kiepscy. Poza tym warto zastanowić się nad tym, ile czasu „kupujesz” płacąc niską cenę. Przykładowo: chcesz zlecić pozycjonowanie firmowej strony internetowej, ale możesz na to poświęcić 200 zł miesięcznie. Ile godzin taki freelancer poświęci twojej stronie w miesiącu, jeśli zapłacisz mu tylko 200 zł? Nie więcej, niż 4-5. Czy w ciągu 5 godzin można podjąć sensowne działania, które wypozycjonują stronę? Odpowiedź nasuwa się sama.
Po drugie – gdy szukasz freelancera, lepiej współpracować z kimś, kto ma działalność, nie tylko dlatego, że tak jest łatwiej od strony formalnej i księgowej, ale także dlatego, że wtedy to nie jest dla tego człowieka sposób na dorobienie, bez którego sobie świetnie poradzi, tylko jest to jego źródło utrzymania. Ktoś, dla kogo freelance jest źródłem utrzymania, podejdzie poważnie do terminów i zleceń, bo zależy mu na udanej współpracy i dobrej opinii klienta.
O czym jeszcze pamiętać wybierając freelancera
Po trzecie – zawsze staraj się sprawdzić wcześniejsze projekty freelancera, którego zatrudniasz, sprawdzić z kim pracował i jakie ma opinie. Nie zawsze można umieścić w portfolio przykłady swoich prac, ale zawsze można umieszczać referencje od klientów.
Pamiętaj jednak, że nawet jeśli podążysz za tymi wskazówkami i poszukasz osoby, która nie ma najniższych cen, ma działalność i referencje na stronie, także możesz trafić na kogoś, kto nie jest rzetelny, nie trzyma się terminów i ma niezbyt wielkie umiejętności, a więc jest ryzyko, że będziesz niezadowolony z efektów współpracy. Jednak tak samo jest w przypadku poszukiwania pracownika etatowego – ktoś może robić dobre wrażenie, mieć dobre opinie z poprzedniego miejsca pracy, a podczas pracy u nas się nie sprawdzi. Takie ryzyko istnieje zawsze, a tu chodzi o to, żeby je zminimalizować, a te trzy punkty, czyli odrzucenie wykonawców z najniższymi stawkami, postawienie na kogoś z firmą i z referencjami, zwiększają szanse, że zatrudnisz odpowiednią osobę, która prawidłowo wypozycjonuje twoją stronę.
Artykuł sponsorowany