Jak praca nad produktywnością może pomóc w zarządzaniu biznesem?

Jak praca nad produktywnością może pomóc w zarządzaniu biznesem?

Prowadzenie własnego biznesu to zajęcie bardzo wymagające. Przedsiębiorca musi być człowiekiem aktywnym, który sprawdza się na wielu polach. Bardzo ważna jest właściwa organizacja czasu. Okazuje się, że swoją produktywność zawsze można poprawić, wystarczy wprowadzić kilka dobrych nawyków.

Wczesne rozpoczynanie dnia

Gdy przeanalizujemy biografie znanych ludzi ze świata biznesu, którzy osiągnęli międzynarodowy sukces, szybko zauważymy, że wszyscy oni mieli zwyczaj wczesnego wstawania. Wiele z tych osób, każdego dnia wstaje o piątej a nawet o czwartej rano. Jest to bardzo dobry sposób na produktywność, szczególnie dla osób, które mają rodzinę. W godzinach porannych, wtedy gdy mamy najwięcej energii możemy zrobić wszystko co istotne i nikt nam nie będzie przeszkadzał. Jest to czas, kiedy jesteśmy wolni od telefonów a samej pracy nie będą przerywać współpracownicy. Dodatkowo rozpoczynając dzień bardzo wcześnie zmniejszamy swój poziom stresu, bo nawet jeśli wystąpią pewne opóźnienia to i tak zdążymy do wszystkich miejsc, które są czynne do pewnych godzin.

Walka z prokrastynacją

Prokrastynacja do skłonność od odwlekania zadań. Tak naprawdę problem ten dotyczy większości ludzi. Odwlekamy to, czego robić nie lubimy oraz zadania, które wydają nam się być pozbawione sensu. W biznesie zazwyczaj odkładamy te zadanie, które nie generują zysków a pochłaniają czas. Dotyczy to przede wszystkim podatków, robienia przelewów czy wykonywania innych powinności typowo biurowych. Bardzo często odwlekamy również duże projekty, które wydają nam się długie czy skomplikowane. W przypadku dużych zadań warto podzielić je na mniejsze etapy i wszystko sobie rozpisać. W przypadku mniejszych nielubianych zadań bardzo często wystarczy po prostu zacząć. Można sobie obiecać, że będziemy coś robić jedynie przez 5 minut. W praktyce prawie zawsze gdy coś zaczniemy to robimy to do końca a później okazuje się, że wcale nie było to takie trudne. Jeśli zadania, których nie lubimy są powtarzalne należy się zastanowić jak można je zautomatyzować lub zrobić sobie szablon. Wreszcie warto zdawać sobie sprawę, że nie musimy robić wszystkiego samodzielnie. W biznesie niechciane zadania można delegować na pracowników albo oddać na przykład sprawy księgowe do biura rachunkowego.

Biznesowa lista zadań

Prowadząc biznes wręcz niewyobrażalne jest, by działać spontaniczne, zupełnie bez planu. Lista różnorodnych zadań jest tak duża, że przedsiębiorca, który chciałby chaotycznie przeskakiwać od zadania do zadania, z pewnością nie uzyskałby wysokiej efektywności. Na każdy dzień trzeba więc wyznaczyć sobie plan działań. Lista powinna być możliwie krótka. Ma ona zawierać około 6 zadań w tym trzy, góra cztery duże zadania. Kluczowe będzie wyznaczenie priorytetowego zadania na dany dzień. Jest to coś, co popycha przedsiębiorcę do przodu i przybliża go, do obranego celu. Takie zadanie powinno być wykonane w pierwszej kolejności danego dnia. Należy tak robić z dwóch powodów. Rano mamy najwyższy poziom energii. Drugi powód to fakt, że jeśli czynniki nieprzewidziane uniemożliwią zrealizowanie całej listy to zadania najważniejsze i tak będzie wykonane. Na koniec dnia przedsiębiorca powinien zweryfikować swoją listę i to, co nie zostało wykonane, przenosi na kolejny dzień.

Jak przedsiębiorca może chronić swój cenny czas?

Celem prowadzenia biznesu jest maksymalizowanie zysku. Jednocześnie ważne jest to, by swoje cele realizować w możliwie krótkim czasie i pozostawiać sobie przestrzeń na inne aktywności i odpoczynek. Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników zanim wykona jakieś zadanie powinien zastanowić się, czy jego obecność przy tym jest niezbędna. Jeśli nie jest, to zadania zleca pracownikom. Przedsiębiorcy wiele czasu niepotrzebnie tracą na spotkaniach. Należy zawsze zastanawiać się, czy dana sprawa faktycznie wymaga kontaktu osobistego, czy nie można jej załatwić online albo na telefon. Inne ważne zasady pracy, które powinien stosować dobry przedsiębiorca to grupowanie zadań, nierozpraszanie się, praca w blokach czasowych i pamiętanie o przerwach na regenerację.

Dodaj komentarz