Otwarcie franczyzy często wydaję się najłatwiejszym sposobem na otwarcie i prowadzenie biznesu, ale z pewnością nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. może być mniej ryzykownym sposobem na rozpoczęcie małego biznesu, ale nie jest to rozwiązanie dla każdego. Jakimi zaletami i wadami cechuje się ten model biznesowy?
Zaleta 1: Gotowy biznesplan
Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalność gospodarczej, ale zniechęca Cię potrzeba tworzenia biznesplanu lub zadbania o różne, mniej istotne detale związane z otwarciem firmy, zakup franczyzy może być odpowiedzią na podobne bolączki. Franczyza oferuje gotowe rozwiązania i zapewnia wszystkie niezbędne instrukcje.
Zaleta 2: Mniejsze ryzyko
Jeśli decydujesz się na franczyzę, zwykle wiesz już, że dana sieć i jej produkty lub usługi mają sprawdzoną i silną pozycję na rynku ubraną w rozpoznawalną markę. Zakładając, że franczyza będzie znajdować się w dobrej lokalizacji, a firma cieszy się popularnością i dobrą reputacją, oraz przyciąga klientów, powinniśmy mieć gwarancje solidnego biznesu w swoich rękach. Jeśli chcesz zostać właścicielem firmy, ale nie chcesz ryzykować swojego czasu i kapitału na przedsięwzięcie, które może nie odnieść sukcesu, franczyza może być rozwiązaniem dla Ciebie.
Zaleta 3: Łatwiejszy dostęp do wsparcia
Jeśli chcesz zostać franczyzobiorcą, możesz liczyć ciągłe wsparcie Twojej marki, która wdroży Cię we wszystkie procedury, zapewni odpowiednie szkolenia i zadba o regulacje wszelkich standardów. Co więcej, inni franczyzobiorcy z tej samej sieci także mogą podzielić się z Tobą swoimi doświadczeniami i wskazówkami.
Wada 1: Możliwość poniesienia dużych kosztów
Rozpoczęcie działalności we franczyzie czasami może wiązać się z koniecznością poniesienia wyższych kosztów, niż w przypadku założenia niezależnej, małej firmy. Jeśli nie dysponujesz odpowiednio dużym kapitałem, wymaganym do startu franczyzy, lepiej rozważ inną formę działalności. Pamiętaj także, że pomimo posiadania firmy matki, to tylko Ty jesteś odpowiedzialny za wynik finansowy Twojej franczyzy.
Wada 2: Mniejsza elastyczność
Kiedy jesteś franczyzobiorcą, musisz surowo przestrzegać zasad swojej marki i ściśle trzymać się warunków umowy licencyjnej. Nie masz wpływu na takie rzeczy jak dobór produktów, wystrój lokalu czy uniformy pracowników. Franczyza ogranicza możliwość wprowadzania innowacji i personalizacji Twojego biznesu.
Wada 3: Losy Twojej firmy nie są tylko pod Twoją kontrolą
Franczyzobiorcy cenią możliwość korzystają z wypracowanej rozpoznawalności marki firmy, jednak ma to także swoją złą stronę. Jeśli reputacja firmy ulegnie pogorszeniu odbije się to na całej sieci franczyzowej. Między innymi dlatego franczyzy tak bardzo dbają o swoją standaryzację, aby uniknąć ewentualnych spadków jakości w określonych punktach, których zła sława dosięgnie pozostałe lokale.