Co musisz wiedzieć zanim zaczniesz działalność w e-biznesie

Co musisz wiedzieć zanim zaczniesz działalność w e-biznesie

Biznes w Internecie to często e-biznes. Dlaczego użyłem słowa często, a nie zawsze? Otóż twierdzę, że nie każdą działalność prowadzoną w Internecie można zaliczyć do e-biznesu. Większość ludzi nie potrafi prawidłowo rozróżnić jednego od drugiego, utożsamiając pojęcie e-biznesu z każdym biznesem, który jest w jakimkolwiek stopniu powiązany z siecią. Czy biznes, wykorzystujący Internet w celach marketingowych, zaliczysz do e-biznesu? Czy sam fakt obecności biznesu w Internecie jest wystarczający do określenia go mianem elektronicznego biznesu?

Prowadzenie działalności w Internecie

Większość ludzi jest również przekonana, że działalność prowadzona w Internecie jest wyjątkowo dochodowym rodzajem działalności. Otóż nie każda. Wiele owszem, lecz trzeba mieć sporo wiedzy i doświadczenia, aby wyłuskać z tego to co ważne. No, ale tyczy się to wszystkiego, nie tylko e-biznesu. Duża część ludzi uważa go również biznesem wyjątkowo skomplikowanym i nieprzewidywalnym. Różnie z tym bywa… rzeczywistość bywa czasem brutalna. Na szczęście tylko czasem 🙂

Jak szybko czas płynie w sieci?

W Internecie czas płynie szybciej, niż nam się wydaje. Dlaczego? Odpowiednią wskazówkę otrzymałeś już wcześniej. W chwili, gdy smacznie śpisz… Internet nadal tętni życiem. Internet nie śpi – nigdy. Internet się nie męczy. Dzięki temu potrafi rozwijać się wręcz błyskawicznie. Ile godzin jesteś w stanie pracować? Przyjmijmy, że 40 tygodniowo (pomijając fakt, że nie będziesz pracować przez cały ten czas maksymalnie efektywnie). Internet pracuje 168 godzin tygodniowo, a więc ponad czterokrotnie dłużej. Ma ponad czterokrotnie więcej czasu na progres.

Kolejną zaletą Internetu jest to, że jest szybki. Nie da pominąć się faktu, że szybkość jest podstawą jego funkcjonowania i bytu. W ten sposób potrafi zapewnić swoim użytkownikom natychmiastowy dostęp do swoich zasobów – informacji i danych. Czy doceniłeś kiedykolwiek tą zaletę? Czy zauważyłeś ją w ogóle?

Szok! Nie ma Internetu!

Nie ma Internetu. Nie ma i nigdy go nie było. Zapomnij, że znasz to w ogóle określenie. Wyobraź sobie, że chcesz kupić książkę na temat uwodzenia, która niedawno miała swoją premierę. Wyprawa do księgarni, aby uzyskać chociażby podstawowe informacje na jej temat, zapewne zajęłaby Ci sporo czasu. Możliwe, że wcześniej udasz się do kiosku, aby przeczytać w prasie jej kilka recenzji. Chcesz się upewnić, że jest warta zakupu – warta swojej ceny i czasu na jej przeczytanie. Przy okazji rozglądasz się również za nowym mieszkaniem. W trakcie poszukiwań w prasie wspomnianych recenzji, przeglądasz także ogłoszenia zamieszczone w rubryce nieruchomości. Na tym nie kończą się Twoje wysiłki. Niejednokrotnie przeznaczasz całe piękne popołudnie na intensywne poszukiwania wymarzonego „m”.

Wszystko to trwa. Niekiedy bardzo długo.

Dzięki Internetowi uzyskanie tego samego efektu zajmie Ci dosłownie chwilę. Tutaj nie musisz czekać. Jeżeli w jednym miejscu nie znajdziesz tego czego szukasz – szukasz dalej, ale już gdzie indziej. Skaczesz niczym z kwiatka na kwiatek, bez zbędnej zwłoki, oszczędzając w ten sposób nie tylko czas, ale i wiele – niekiedy znacznie cenniejszych – innych rzeczy.

Co kojarzy się z Internetem?

Jednym z pierwszych charakterystycznych elementów, które kojarzą się internautom z Internetem jest wyszukiwarka. Bez wątpienia ludzie szukają w Internecie najróżniejszych informacji i danych. Zwróć uwagę, że wyszukiwarka ułatwia Ci znalezienie i dotarcie do odpowiedniego miejsca w sieci, które zaspokoi Twoją potrzebę. Jeżeli nie uda Ci się go znaleźć… to może właśnie znalazłeś swoją niszę – niezagospodarowany potencjał, na którym można niekiedy naprawdę bardzo dobrze zarobić.

A więc jaki biznes można nazwać ebiznesem?

To właśnie wykorzystanie przez biznes zalet Internetu stanowi podstawę do określenia go mianem e-biznesu. Czysta synergia. Można wręcz wyróżnić kilka cech, którymi charakteryzuje się prawdziwy elektroniczny biznes – e-biznes w najczystszej postaci.

Po pierwsze, działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku – tak samo, jak Internet. Oczywiście pomijamy tutaj czas poświęcony na prace konserwacyjne itd. Twój wysiłek powinien być ograniczony do minimum, a więc biznes tego typu powinien działać w sposób automatyczny. Jak to może wyglądać? Za przykład niech posłuży, będąca ostatnimi czasy na topie, sprzedaż infoproduktów, w której to użytkownik po opłaceniu zamówienia otrzymuje je w sposób całkowicie automatyczny – bez żadnego Twojego udziału.

Po drugie, ważne jest, aby wszystko stale działało bez żadnej zbędnej zwłoki. Nie można pozwolić sobie na jakiekolwiek (zwłaszcza nieuzasadnione) opóźnienia. Wracając do naszego przykładu, cały proces sprzedaży musi być zautomatyzowany – o każdej porze dnia i nocy. Nie może zdarzyć się, że użytkownik będzie musiał oczekiwać na podjęcie przez Ciebie jakiejkolwiek decyzji. Chodzi tu przykładowo o sytuację, w której musiałby oczekiwać na przyznanie przez Ciebie dostępu po jego poprawnym opłaceniu. Z tego względu ważnym jest zaimplementowanie idei błyskawicznych metod płatności elektronicznych. Po ich dokonaniu użytkownik powinien natychmiast otrzymać dostęp do produktu, czy usługi. Stosując się do tego oszczędzasz swój czas, który musiałbyś przeznaczyć na weryfikowanie płatności i ręczne przyznawanie dostępu. Tym sposobem możesz go przeznaczyć na inne cele, np. rozwój swojego biznesu – e-biznesu 🙂

Po trzecie, pozwól użytkownikowi szukać. Pozwól mu się znaleźć. W większości przypadków praktycznie cały ruch na stronach internetowych pochodzi z wyszukiwarek internetowych. Jeżeli nie będzie ruchu, nie będzie i e-biznesu. Recz nie w tym, by biznes istniał, lecz w tym, by funkcjonował i – mówiąc kolokwialnie – stale się kręcił. Bo co to za biznes, o którego istnieniu mało kto wie, uniemożliwiając tym samym jago egzystencję! Pamiętaj, że biznes tworzony jest dla ludzi, przez ludzi. Bez nich wszystko traci swój sens.

Oczywiście można pozyskiwać użytkowników z innych źródeł, ale nigdy nie można bagatelizować roli wyszukiwarek internetowych. Musisz szybko dotrzeć do potencjalnych klientów, aby w krótkim czasie zapewnić swojemu przedsięwzięciu rentowność i zyski na satysfakcjonującym poziomie. Dlatego ważne jest wykorzystanie potencjału tworzonego dzięki skłonności ludzi do szukania. Jak głosi stare powiedzenie… nie marnuj, a nie będziesz w potrzebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.